Veur Klassiek: Camus Trio

Programma:

  • S. Gubaidulina – Chaconne (piano)
  • J. S. Bach – Overture from French Suite (piano)
  • L. Janácek – Pohadka (cello en piano)
    – Pauze –
  • D. Sjostakovitsj – Piano Trio nr. 2 op. 67
    • I. Andante – Moderato
    • II. Allegro non troppo
    • III. Largo
    • IV. Allegretto
  • O. Messiaen – Louange à l’Éternité de Jésus

Raquel Garzás, Sara Balasch en Pau Marquès komen uit drie verschillende regio’s in Spanje: Castiliaanse Hoogvlakte, oevers van de rivier Ebro en de Middellandse Zee. Zij vinden een gezamenlijke pad in Nederland,  waar  ze voor hun Master studeren. Drie sterke persoonlijkheden met een gedeelde passie: samen de muziek bedenken en te spelen, en daardoor het publiek inspireren.

Zij willen graag  hun werk aan de Algerijnse  filosoof en schrijver Albert Camus wijden. Camus Trio laat zich inspireren door zijn geschriften over de non-conformistische geest, rebellie tegen onrechtvaardigheid, absurditeit, vitaliteit, liefde en tederheid.

In de conservatoria van Utrecht, Den Haag, Zaragoza en Barcelona hebben zij coaching ontvangen van het Utrecht String Quartet, Viola de Hoog, Osiris Trio, Timora Rosler, Quartet  Casals en Cuarteto Quiroga. Zij  hebben hun passie voor kamermuziek met het CamusTrio gedeeld en zij hebben het Trio geleerd om de retoriek van de muziek te zoeken, de eigen expressiviteit, kleuren en klank rijkheid te ontwikkelen.

Het Camus Trio heeft concerten  uitgevoerd  in verschillende  Nederlandse  zalen.  Ze  zijn  ook door Radio 4 – AvroTros geïnterviewd  en  zijn opgetreden in het programma Opium Muziek.

De componist Gubaidulina werd geboren in Chistopol , voormalige Sovjetunie en studeerde compositie en piano. In Moskou studeerde ze tot 1959 aan het conservatorium. Haar muziek werd in Sovjet- Rusland “onverantwoordelijk” geacht vanwege haar alternatieve ideeën . Ze werd echter gesteund door Sjostakovitsj, die haar aanmoedigde om op dit pad verder te gaan.  Gubaidulina werd in het begin van de jaren tachtig in het buitenland beter bekend door Gidon Kremer ’s voorvechter van haar vioolconcerto Offertorium . Later componeerde ze een eerbetoon aan TS Eliot. Ze associeerde muziek met menselijke transcendentie en mystiek spiritualisme, wat ze voortdurend probeert vast te leggen in haar werken.

Sjostakovitsj’s Piano trio No. 2 op. 67, is om een ​​aantal redenen opmerkelijk. Het werd geschreven in 1944, net na de voltooiing van zijn symfonie nr. 8 waarin Sjostakovitsj tracht de horror van de oorlog te verbeelden, waarin het volk snakt naar vrede. Het is een klaaglied voor de slachtoffers van de Holocaust en het is zijn eerste werk waarin hij – in het laatste deel – de ritmes van Joodse volksmuziek gebruikt als een muzikaal eerbetoon.

Er kunnen geen reacties achtergelaten worden.

Blijf op de hoogte

Volg ons via de RSS feed, Twitter en Facebook.
Of schrijf je in voor onze nieuwsbrief hier