Veur Klassiek

Utrecht String Quartet
woensdag 6 maart 2019 20:00 uur
€ 18,00
De Dorpskerk / Peperbus
  • Muziek

Foto: Allard Willemse

Programma:
Beethoven – Strijkkwartet op. 18 nr. 4
Piazzolla – Las cuatro estaciones Porteñas (arr. E. Zemtsov)
Tsjaikovski – 1e strijkkwartet op. 11

Het Utrecht String Quartet (USQ) geniet een internationale reputatie als veelzijdig en dynamisch kamermuziekensemble. Hoewel de vier musici van het kwartet in Nederland wonen, is hun muzikale wereld grenzeloos. In geen geval wil het ensemble het genre strijkkwartet als een museumstuk behandelen. De musici ontdekken steeds weer iets nieuws, ook in traditionele werken. Deze veelzijdigheid bewijst het kwartet tijdens internationale tournees naar Frankrijk, Duitsland, Engeland, Canada, de Verenigde Staten en Australië. In Nederland is het USQ in alle belangrijke kamermuziekseries vertegenwoordigd, zoals het Concertgebouw in Amsterdam, Vredenburg in Utrecht en Muziekcentrum Frits Philips in Eindhoven. Sinds 2010 heeft het USQ zijn eigen meerdaags kamermuziekfestival in Vredenburg Leeuwenbergh. Een omvangrijke collectie cd’s verscheen op het label MDG.

Locatie: Dorpskerk Leidschendam, Damhouderstraat 2, Leidschendam

Eeva Koskinen, viool.

Na haar studie in haar geboortestad Helsinki verhuisde Eeva Koskinen naar Nederland teneinde haar opleiding te voltooien bij Victor Liberman aan het Utrechts Conservatorium. In 2001 volgde haar benoeming tot eerste concertmeester bij het Noord Nederlands Orkest. Eva Koskinen maakt ook deel uit van het Trio Finlandia en is als docente verbonden aan het Utrechts Conservatorium.

Katherine Routley, viool.

De Australische violiste Katherine Routley studeerde aan het Conservatorium of Music in Sydney, de Indiana University in Bloomington (U.S.A.) en het Utrechts Conservatorium. Zij won diverse prijzen en beurzen die haar in staat stelden om haar studie buiten Australië voort te zetten. Zij maakt sinds 1989 tevens deel uit van Die Deutsche Kammerphilharmonie Bremen.

Mikhail Zemtsov, altviool, studeerde aan het Tsjaikovski Conservatorium in Moskou (altviool en compositie). Hij behaalde zijn diploma’s als solist met onderscheiding aan de Associated Board of the Royal Schools of Music. Hij richtte het Zemtsov Viola Quartet op met zijn echtgenote Julia, zijn broer Alexander en zijn dochter Dana. Hij is als docent verbonden aan de conservatoria van Den Haag en Utrecht, waar hij tevens het strijkorkest dirigeert.

Sebastian Koloski, cello, werd geboren in Bremen (Duitsland). Hij studeerde cello aan de Musikhochschule Freiburg bij Christoph Henkel en voltooide zijn studie in de U.S.A. Na zijn terugkeer naar Europa speelde hij regelmatig bij de Berliner Philharmoniker. Sebastian Koloski woont thans in Nederland. Naast zijn intensieve werkzaamheden als kamermusicus is hij ook als freelance cellist verbonden aan de Amsterdam Opera, de orkesten van de Nederlandse omroep en het Orquestra de Cadaques in Spanje.

PROGRAMMA

Beethoven – Strijkkwartet op. 18 nr. 4
Prins Lobkowitz was aan het eind van de 18e eeuw de grote aanjager van het muziekleven in Wenen. Hij speelde zelf niet onverdienstelijk viool en cello, en in zijn enthousiasme voor de muziek joeg hij het hele familiefortuin er in 15 jaar doorheen. Voor velen was hij een mecenas, hij bouwde een concertzaal en was de eerste die musici op een podium zette. Hij bond de beste musici aan zijn hof door dure instrumenten voor hen aan te schaffen en hij bood hen ruimte om te repeteren. In 1798 gaf Lobkowitz de 28-jarige Ludwig van Beethoven (1770-1827) opdracht om zes strijkkwartetten te componeren. Tegelijkertijd had de prins ook zes kwartetten bij de oude Haydn besteld. Met de hete adem van grote meesters als Haydn en Mozart in zijn nek begon Beethoven aan zijn werk. De kwartetten zouden uitgevoerd worden door het fameuze kwartet van Ignaz Schuppanzigh. Beethoven had twee jaar nodig voor de opdracht. Eerst voltooide hij een set van drie. Toen later de tweede set af was, was hij niet meer tevreden over de eerste drie kwartetten en besloot ze te herschrijven. Dankzij Lobkowitz kon Beethoven zijn revisies in de praktijk met uitstekende musici testen. Het strijkkwartet evolueerde van dilettantenvermaak in intieme kring naar een professioneel niveau. In het vierde strijkkwartet uit Beethovens eerste serie van zes is een virtuoze rol voor de primarius weggelegd. Een criticus schreef bij de eerste uitgave van de kwartetten dat de muziek “herhaaldelijk en zeer zorgvuldig gespeeld moeten worden, omdat ze moeilijk uit te voeren zijn en niet eenvoudig toegankelijk voor de luisteraar”. Daar denken we ruim 200 jaar later gelukkig heel anders over.

Piazzolla – Las cuatro estaciones Porteñas (arr. E. Zemtsov)
Ástor Piazolla is onbetwist de grootste componist van tango’s. Hij hervormde de Argentijnse dans door invloeden toe te voegen van jazz en klassieke muziek. Oorspronkelijk zijn deze vier seizoenen van Buenos Aires – die op geen enkele manier gelieerd zijn aan de vier seizoenen van Vivaldi – gecomponeerd voor een ensemble van (alt)viool, piano, elektrische gitaar, contrabas en bandoneon, het instrument dat Piazzolla zo virtuoos bespeelde. De werken zijn niet als een suite geschreven, maar ontstonden los van elkaar tussen 1965 en 1970. De Russiche componist Evgeni Zemtsov bewerkte Piazolla’s composities voor strijkkwartet. Bekijk hier een opname van het Utrecht String Quartet: https://youtu.be/xxeLzFwCLSQ

Tsjaikovski – Eerste strijkkwartet in D, op. 11
In februari 1871 waagde Tsjaikovski zich voor het eerst aan een strijkkwartet. Hij was inmiddels enkele jaren docent aan het conservatorium in Moskou en had nog lang niet de grote naam en faam die hij later zou verwerven. Maar in maart van dat jaar zou een heel concert aan de componist gewijd worden en voor deze gelegenheid componeerde hij zijn eerste strijkkwartet. Het geld dat hij met dit concert kon verdienen kon hij goed gebruiken, het salaris van een docent aan het conservatorium was niet royaal. De première van het strijkkwartet werd een groot succes. Vooral het tweede deel, een andante cantabile met een bekend Russisch lied als uitgangspunt, werd een van Tsjaikovski’s grootste hits. De componist zou het lied gehoord hebben van een timmerman toen hij op bezoek was bij zijn zuster. Lev Tolstoj was er zeer door geëmotioneerd, waarop Tsjaikovski hem schreef dat hij vereerd en trots was dat zijn muziek zo’n indruk gemaakt had op de grote schrijver. Het internationaal gerenommeerde tijdschrift The Strad vond de opname van het Utrecht String Quartet “de droomuitvoering waarop deze muziek al die jaren gewacht had”

(deel 2, Andante, uit het strijkkwartet nr 1 door het Borodin Kwartet)

Er kunnen geen reacties achtergelaten worden.

Blijf op de hoogte

Volg ons via de RSS feed, Twitter en Facebook.
Of schrijf je in voor onze nieuwsbrief hier